Să învățăm cum să-i motivăm! prin proiectul de mobilitate Erasmus+ derulat la Colegiul Tehnic ,, Iuliu Maniu” din Șimleu Silvaniei

iulie 4, 2016 | Administrator

În acest an şcolar, Colegiul Tehnic ,,Iuliu Maniu”, a beneficiat de finanţare din partea Comisiei Europene prin ANPCDEFP pentru implementarea proiectului Erasmus + prin acţiunea cheie KA1, intitulat, Stimularea motivaţiei elevilor pentru învăţare prin dezvoltarea personală şi profesională a cadrelor didactice – ,,Să învăţăm cum să-i motivăm!”.

Proiectul este coordonat de către prof. Alina Brăban și avut ca scop principal, participarea unui număr de zece cadre didactice din şcoală la cursuri de formare profesională în străinătate. Principalele obiective propuse de noi în cadrul proiectului sunt: dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză (limba de comunicare în cadrul activităților de formare) în rândul beneficiarilor direcți, lărgirea orizontului cultural și profesional al beneficiarilor direcți prin participarea la o activitate de formare într-o altă țară europeană și schimbul de experiență cu participanți din alte țări, realizarea de către profesorii beneficiari de formare, în perioada imediat următoare revenirii din mobilitate a unor activități de transmitere a cunoștințelor achiziționate (prezentări, seminarii, lecții demonstrative, interasistențe, etc) celorlalte cadre didactice din școală, precum și realizarea unui produs final comun – a unei broșuri/cărți conținând descrierea metodelor abordate/învățate în cadrul fiecărui curs precum și exemple concrete de activități de învățare experimentate de către participanți la întoarcere din mobilitate.

Activităţile de formare au avut loc pe parcursul acestui semestru astfel:

Primul curs s-a desfăşurat în luna februarie 2016, prof. Liliana Cîmpan şi prof. Florina Moisi au participat la cursul de formare în domeniul pedagogic Motivate students of Technical and Vocational Education (Elevi motivați în școlile tehnice și vocaționale) care a avut loc în Brugge, Belgia.

În urma participării la acest curs, toți cursanții au înțeles rolul unei atmosfere pozitive care trebuie să domnească în școli astfel ca elevii să se apropie de școală și de educatori cu ușurință. Motivarea spre educația tehnică și profesională vine dintr-o bună colaborare pe care o au cadrele didactice implicate, precum și din schimbarea stilului de lucru la clasă folosind metode activ-participative. În cadrul cursului au fost vizitate cateva școli unde s-a evidențiat importanța activităților practice în atelierele școală, unde elevii își formează competențe profesionale de înaltă calitate.

Prof. Alina Brăban și prof. Simona Duma, au participat în perioada 9-18 aprilie 2016 la cursul de formare profesională Active learning, ICT Tools and intercultural communication skills (Învățare activă, instrumente TIC și abilități de comunicare interculturală). Cursul a fost organizat de către Magenta Cosultoria în localitatea Gijon situată pe țărmul oceanului Atlantic din nordul Spaniei.

Unul din principalele obiective ale acestui curs a fost înțelegerea de către participanți a conceptului de învățare activă (învățarea prin activități practice desfășurate în alte medii decât sala de clasă – muzee, orașe, agenți economici, centre de cercetare, etc.) precum și recunoașterea importanței și beneficiilor acestui proces. De asemenea, participanții au fost familiarizați cu o serie de instrumente de predare utilizând TIC, cum ar fi: WebQuest, blog-ul, povestiri digitale (storyteling), wiki, aplicația pentru telefon mobil Stop Motion, aplicația pentru creare de broșuri sau pagini Web, SMORE, etc., evidențiindu-se efectul motivațional al acestora asupra elevilor. Cursul a mai urmărit și înțelegerea importanței promovării abilităților de comunicare în orice domeniu educațional.

Tot în luna aprilie, în perioada 14-23, prof. Irina Bode şi prof. Alinda Teuşdea, au participat la cursul de formare în domeniul metodelor nonformale Spice Up formal education! (Să “condimentăm” educația formală!) care s-a desfăşurat în Caldas da Rainha, Portugalia.

Principalele obiective ale acestui curs au fost cunoaşterea importanţei activitǎţilor non-formale în învǎţare prin participarea la numeroase activitǎţi desfaşurate în afara clasei, şi creşterea motivaţiei pentru învǎţare prin aplicarea unor metode activ participative şi creative, în cadrul grupului de elevi.

Metodele prezentate în cadrul cursului au fost dinamice, atractive şi creative, antrenând foarte bine grupul şi descoperind în final multe calitaţi, trǎsǎturi ale membrilor grupului. Activitǎţile non-formale s-au desfǎşurat în medii de învăţare non-formale diverse: în parc, în oraș, în împrejurimile oraşului, în hotel, în atelierele şcolii.

Cele mai interesante activitǎţi au fost activitǎţile de intercunoaştere, de energizare a grupului, de comunicare în cadrul grupului (jocul de rol, metoda tangram), excursia de studiu, vizita culturală și nu în ultimul rând metoda PhotoVoice (sǎ vorbeşti prin imagini).

Aplicarea acestor metode la clasǎ au ca scop creşterea motivaţiei elevilor pentru învǎţare, stabilirea unor relaţii de încredere între elevi.

În perioada 23-30 aprilie, prof. Laura Mag şi prof. Camelia Bîrsan au participat la cursul de formare în domeniul metodelor active de predare menite să crească motivația elevilor pentru învățare, Action Methods Improving Motivation and Quality in the Learning Environement (Metode active pentru îmbunătăţirea motivaţiei şi a calităţii în mediul de învăţare), curs organizat de European Bridges Consulting, formator, Mrs. Ulla Salomaki, în Lisabona, Portugalia.

Pe parcursul desfăşurării cursului, participanţii s-au familiarizat cu exerciţii şi metode active de învăţare care pot fi utilizate pentru crearea unei atmosfere pozitive în clasă, pentru creşterea coeziunii în cadrul grupului şi instalarea unei atmosfere de siguranţă între elevi.

Cursul de formare a avut la bază două teorii ştiinţifice, importante pentru creşterea motivaţiei, teorii cu care au fost familiarizaţi şi participanţii: Teoria inteligenţei emoţionale şi Teoria autodeterminării. Metodele active utilizate de formatori au fost bine alese, deosebit de atractive şi inspirative şi pot fi uşor de adaptat în activităţile cu elevii. Cele mai interesante metode au fost: Theatre of the Oppresed (Teatrul Celor Oprimaţi), Maths&Dance(Matematică şi dans), Art Market(Galerie de artă cu vânzare), Learning Cafe(Cafeneaua publică), Safety Exercises(exerciţii de siguranţă/încredere).

Ca şi rezultat al învăţării, fiecare participant a învăţat cum să îmbunătăţească motivaţia elevilor şi calitatea învăţării, deasemenea cum să îmbunătăţească climatul în sala de clasă iar toate acestea vor duce la instalarea unei stări generale de bine în şcoală.

În luna mai, prof. Laura Clejan şi prof. Ramona Rad, au participat la cursul de formare în domeniul Tehnologiei Informației Make technology your friend! (Fă tehnologia prietenul tău!) care s-a desfăşurat în Sanglea, Malta.

Cursul din Senglea, Malta a fost unul excepţional în urma căruia participanţii s-au întors cu un bagaj bogat de cunoştinte şi multe metode moderne pe care urmează să le pună în practică.

Cursul de formare a avut la bază diverse programe ICT care sa ajute la înfrumuseţarea vieţii de elev şi cadru didactic. Google Drive, slide-shows, online research-small audio-video project, Windows Movie Maker, Tube Catcher, Mind Maps, sunt doar câteva programe interesante pe care cursanţii au învăţat să le folosească, de-asemenea au avut posibilitatea să înveţe cum să creeaze un blog, cum să realizează „design-ul” ideal pentru propriul lor website. S-au familiarizat cu noţiunea de Webquest, unde au lucrat în echipe în funcţie de disciplina pe care o predau şi au realizat proiecte interesante, pe care urmează să le implementeze şi în activităţile la clasă. Jocurile atractive, de energizare au fost introduse spre a oferi o calitate în plus cursului de formare.

Considerăm că implementarea acestui proiect va avea un impact pozitiv atât asupra participanţilor la formare dar şi asupra altor cadre didactice şi elevilor. Astfel, participanţii își vor îmbunătăți abilitățile de management al clasei, vor folosi în activitatea didactică în mod frecvent metode active de predare- învățare- evaluare, vor motiva mai bine elevii, vor fi mai preocupați de dezvoltarea la elevi, în timpul orelor, a competențelor emoţionale pe lângă transmiterea de informație, vor utiliza mai frecvent TIC în predare, prezentare și comunicare, vor fi mai mai interesați și mai toleranți/deschiși spre alte culturi, vor lucra mai bine în echipă.

Un aspect important al participării la un curs într-o altă țară europeană este beneficiul de ordin cultural al oportunității de cunoaștere a unei alte culturi, a unui alt sistem educațional, de practicare la nivel academic a unei limbi de largă circulație – limba engleză, care a fost limba de comunicare în cadrul cursurilor.

Sursa: www.salajulpursisimplu.ro