Proiect Erasmus+ pentru mobilităţi internaţionale ale profesorilor la Colegiul Naţional Simion Bărnuţiu din Şimleu

februarie 8, 2016 | Administrator

erasmusÎn anul şcolar 2015-2016, Colegiul Naţional Simion Bărnuţiu din Şimleu Silvaniei este beneficiarul unui proiect Erasmus+ ce are în vedere mobilităţi internaţionale ale opt cadre didactice. Proiectul cu titlul “Promovarea colaborării internaţionale” (Promoting International Collaboration), finanțat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale este desfăşurat în cadrul acţiunii-cheie KA101, Mobilităţi individuale cu scopul formării profesionale.

Obiectivul general al acestui program vizează, pe de o parte, dezvoltarea competenelor de comunicare în limbă străină a cadrelor didactice din unitate în paralel cu creterea capacității administrative a echipei de proiecte în scrierea și implementarea proiectelor de colaborare internațională.

Vorbim despre un obiectiv major rezultat din nevoile identificate la nivelul unităţii de învăţământ, şi anume nevoia de a comunica mai bine, mai eficient în limba engleză în vederea unor experienţe interinstituţionale din cadrul unor proiecte de parteneriat internaţional, dar şi despre nevoia formării unei echipe extinse de profesori cu competenţe în redactarea, managementul şi implementarea unor proiecte finanţate din fonduri comunitare.

În acest sens, proiectul îşi propune să implice patru cadre didactice în cursuri de formare de specialitate în Marea Britanie, cursuri ce urmăresc promovarea elementelor de limbă engleză. Este vorba despre English for European Educators (organizat de International Study Programmes, Oxford), curs destinat cadrelor didactice indiferent de disciplina predată, deoarece presupune orientare atât spre engleza generală, cât şi spre o terminologie specifică sistemului educaţional sau una necesară în cadrul proiectelor europene. Celălalt curs de limbă engleză se intitulează English for Trainers and Staff (organizat de Training Vision, Portsmouth) şi vizează elemente de limbaj folosit în vorbirea cotidiană, limbajul întâlnirilor, al negocierilor, elemente de scriere a rapoartelor profesionale, toate utile în comunicarea internaţională din cadrul proiectelor europene.

O altă categorie de cursuri cuprinse în proiect vizează tematica scrierii şi implementării proiectelor cu finanţare europeană, cursuri în care vor fi implicai alţi patru profesori. Este vorba despre un curs organizat în Spania, la Malaga, în urma căruia participanţii îşi pot dezvolta competenţe de management de proiect: ciclul acestuia, planificarea activităţilor, relaţiile cu Agenţia Naţională, monitorizarea şi evaluarea proiectului, exploatarea şi diseminarea rezultatelor etc.

Al doilea curs pe aceeaşi temă a fost organizat în Cipru în luna ianuarie 2016, Securing EU Funding For 2014-2020, The Key To Success, fiind propus de Dorea Educational Institute, Limassol. La acest curs au participat două cadre didactice din unitate (Pop Ramona Maria i Brăban Mircea) având oportunitatea să-i dezvolte, pe parcursul unei săptămâni, competenţe ce ţin printre altele de identificarea diferitelor apeluri la proiecte pentru educaie ale Comisiei Europene, analiza de nevoi ale unităii i identificarea problemelor, scrierea propunerilor de proiecte de calitate, dezvoltarea strategiilor de colaborare cu alte organizaţii în cadrul proiectelor finanate din fonduri europene, identificarea de parteneri relevanţi i construirea de reele, întocmirea bugetului i identificarea riscurilor financiare într-un proiect.

Prezentul proiect este al doilea proiect instituional ce acoperă nevoile de formare ale cadrelor didactice din unitate, primul fiind implementat pentru 11 cadre didactice în anul colar anterior (2014-2015) prin finanarea, de către ANPCDEFP Bucureti, a primului proiect Erasmus+ de mobilităi. Graie acestor proiecte se promovează participarea cadrelor didactice ale unităii în contexte multiculturale la aciuni specifice cu multiple valene formative, realizate de unităi furnizoare de formare din poli diferii ai continentului european.

Sustenabilitatea activităilor de formare, realizate în cadrul acestor cursuri, se va regăsi în efortul echipei de proiecte a Colegiului Naţional Simion Bărnuţiu din Şimleu Silvaniei de a implementa cu eficienă proiectele pe care le are în coordonare (de exemplu, proiectul de parteneriat strategic Erasmus+ Chemistry Experiments – An European Approach, derulat în acest an colar în cadrul aciunii cheie KA219 – proiecte de parteneriat strategic numai între coli). De asemenea, sperăm că prezentul demers va anticipa i va dezvolta activităi de formare i în alte domenii, primul vizat fiind cel de formare a elevilor prin stagii de practică în străinătate, obiectiv care este pe agenda unităii pentru perioada următoare. Alături de aceste câtiguri profesionale trebuie menionat i câtigul intercultural i social, aspect care face parte din rezultatele adiacente ale proiectului, deloc de neglijat într-o Europă ale cărei probleme majore, de-a lungul secolelor, au fost declanate mereu de atitudini generatoare de intolerană, de necunoatere a valorilor, de neacceptarea semenilor.

Sursa: www.salajeanul.ro