Lansare de carte
noiembrie 3, 2010 | Administrator
Ortografie
Motto: “Şcoala trebuie să te înveţe a fi propriul tău dascăl, cel mai bun şi cel mai aspru”.
( Nicolae Iorga, 1871-1940, istoric şi scriitor român)
Se ştie că, lucrarea, culegerea, îndrumarul, caietul sau oricare alt auxiliar didactic sunt, alături de manuale şi cărţi, importante mijloace/documente ale procesului instructiv-educativ, la îndemâna elevilor şi cadrelor didactice, atâta timp cât ele sunt în concordanţă cu programa şcolară. În acest context, mulţi învăţători şi profesori sălăjeni au fost şi sunt preocupaţi de “împărtăşirea” cunoştinţelor şi a experienţei didactice acumulate de-a lungul timpului, publicând diferite lucrări, culegeri sau auxiliare didactice.
Printre aceştia se numără şi Cristina Teieru – profesoară învăţământ primar la Şcoala “Silvania” din Şimleu Silvaniei. Este absolventă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei şi a unui masterat în “Management educaţional”, iniţiatoare şi participantă la multe proiecte educaţionale locale, naţionale şi europene, având gradul didactic I, de 17 ani. Experienţa acumulată a ajutat-o să publice şase culegeri sau auxiliare didactice, începând cu anul 2003, referitoare la matematică, ortografie şi educaţie pentru sănătate, specifice claselor I-VI.
Ultima izbândă a profesoarei Cristina Teieru o constituie apariţia auxiliarului didactic “Ortografie, clasa a III-a”, apărut în anul 2010, cu sprijinul Editurii “Silvania” din Zalău.
În cele 58 de pagini, editate color şi cu multe desene tematice, sunt prezentate exerciţii ortografice sugestive, pentru ca elevii să înţeleagă de ce unele cuvinte, deşi se rostesc într-un fel, se pot scrie în două sau trei feluri, după enunţul în care sunt folosite. Nu lipsesc exemplele punctuale, exerciţiile aplicative şi verificarea cunoştinţelor, dar nici sfaturile adresate elevilor pentru rezolvare. În acest sens, este pilduitoare argumentarea profesoarei:
“Am publicat această lucrare pentru a pune elevii în situaţia de a observa, analiza, motiva şi aplica faptele de limbă. Numai aşa ei pot să dobândească priceperi şi deprinderi temeinice de folosire corectă a limbii române, atât în comunicarea orală, cât şi în cea scrisă. În primele două clase, ei învaţă limba română fără să li se precizeze terminologia, iar cunoştinţele lor ortografice şi de punctuaţie au o slabă fundamentare teoretică. începând cu clasa a III-a, prin lărgirea bazei cunoştinţelor teoretice, prin precizarea şi definirea lor, pornind de la observarea deliberată a faptelor de limbă, elevii îşi însuşesc minimul necesar de norme ortografice” .